PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=624892}
7,4 154 885
ocen
7,4 10 1 154885
6,6 38
ocen krytyków
Pokłosie
powrót do forum filmu Pokłosie

Cóż ten film jako sam w sobie jest ciekawy,natomiast brakuje tu jednoznacznego komunikatu,że pogrom w Jedwabnem(inspiracja dla filmu) był z inicjatywy Niemców.Widzimy złą,otepiałą wieś i szlachetnego Stuhra budującego żydowski cmentarz na własnym polu.Moim zdaniem tak uznany reżyser nie powinien popełniać tak rażących błędów,choć z drugiej strony w filmie ani razu nie pada nazwa mordu w Jedwabnem zatem możemy uznać tą historię za fikcyjną.Zatem skoro jest fikcyjna to reżyser może robić z nią co chce i czarne charaktery kreować w swój własny sposób.

Wielu ludzi ma tutaj za złe,że pokazano Polaków jako antysemitów.Sam jestem Polakiem,brzydzi mnie poprawność polityczna oraz to,że za nazwanie Zyda Żydem człowiek uznawany jest za antysemitę.Otóż pokazano tylko grupkę ludzi w zapadłej wsi.Nie są oni obrazem Polaków,a jedynie grupką ludzi,którzy zmagają sie z własną przeszłością.To,że są narodowości polskiej ma znaczenie drugorzędne.

ocenił(a) film na 7
a_kwitek

Zgadzam się z tobą , według mnie ten film jest mocno przerysowany , szczególnie scena gdy dwaj bracia w nocy przyjechali pod
kościół aby zdemontować nagrobki i w pospiechu je wywieźć. Kończą pracę , obracają się i.... już cała zgraja polskich
antysemitów czeka na nich z widłami i pochodniami , scena jak z jakiegoś filmu o Zombie . Karykaturalne postaci polskich wieśniaków,
z tym to reżyser już zupełnie przesadził. Film ma pewne podstawy historyczne , już nie pamiętam gdzie w Polsce ,jakaś stodoła
była zbudowana po części z nagrobków żydowskich ( były wmurowane w budynek- było o tym głośno parę lat temu), ale jednak
film zbyt subiektywny jak na mój gust

ocenił(a) film na 10
lesnyduch

Wiadomo, polski stereotyp. Polak o polaku jak najgorzej.
Prawda jest taka, że to się działo. Mieszkasz w Warszawie, podskocz kiedyś na UW, wykłada historię taki miły pan Gawliczek, któy bardzo często odkrywa takie "nieładne" rzeczy w polskiej historii, nie po to że nie wiem, chce jeździć po polakach że tacy kłamliwi czy zbrodniarze, wręcz przeciwnie jest dumny z bycia polakiem. Ja również. Jednak, jeszcze coś, co nas łączy; oboje nie lubimy zakłamania. Ma w zanadrzu sporo opowieści, o których w podręcznikach się nie pisze. Jak mówię, jestem dumna z naszej historii, z polskiego nieokiełznanego ducha wolności, z siły i duszy do walki, z tego że jako jedyni w historii zdobyliśmy bronioną moskwę, na której połamał sobie zęby nawet Hitler. Do dziś, w Rosji "wypędzenia" Polaków jest jednym z największych świąt narodowych, obchodzonych trzydniowo. I wieeeele wiele innych wyczynów, które są powodami do tego, żeby polakowi puchło z dumy serce.
Z drugiej jednak strony, mamy swoje błędy.
Masakra w Jedwabnych, choć sprowokowana przez niemców, dokonana została przez Polaków. Chociaż jak stwierdziłeś reżyser ze wzgląd na to, że ta historia była podkładem, nadał wsi inną nazwę i imiona, najwyraźniej postanowił nie polemizować. Film jest w znaczącym stopniu zgodny z tym, co stało się naprawdę, nie ma tam fantazji twórczej tylko suche sprawy jak imiona, na potrzeby tła do fabuły, tylko.
Pokłosie odsłania coś, o czym wolelibyśmy nie myśleć i okazuje jako antysemitów. Nie, nie byliśmy nimi, mimo że w pewnym stopniu żydzi także byli prześladowani w polsce, choćby getto ławkowe albo ograniczenia przyjmowania na uczelnie, ale i tak mieli znacznie większe, szerokogatunkowe prawa u nas, porównawszy do krajów sąsiednich, nie mówiąc już o Niemcach. Przez państwo podziemne wydanie ukrywanego przez sąsiada żyda było przedmiotem ścigania i karane śmiercią. Pokłosie jest w pewien sposób hołdem wobec żydów, za coś, o czym się nie mówi. Jest niepoprawny politycznie, ale polityka to syf, niewiele ma wspólnego z prawdą i życiem. Wiesz co znaczy mowa polityczna? Mowa trawa.
To bardzo dobrze, że powstał taki film.

ocenił(a) film na 10
Enterraz

sorka, chciałam odpowiedzieć w temacie. Ale myślę że cb też to zainteresuje :)

ocenił(a) film na 7
Enterraz

Wydaje mi się że twórcy filmu odnieśli się do historii ze wsi Wielkie Oczy ,woj. podkarpackie gdzie mieszkańcy
użyli żydowskich nagrobków do budowy wielu budynków znajdujących się w tej wsi. Afera dotyczyła jednej mieszkanki
która nie zgodziła się na oddanie macew, które posłużyły jej za element ściany stodoły.

http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Zydowskie-nagrobki-jako-fundament-stodoly ,wid,1659395,wiadomosc.html?ticaid=11082c

Myślę że ta historią zainspirowali się scenarzyści tworząc Pokłosie , dodawając od siebie sensacyjne watki ,
dotyczące przeszłości osób we wsi żyjących , tworząc historyczny thriller tylko po części prawdziwy, reszta jest zmyślona,
na potrzeby filmu , gdyby zresztą historia była prawdziwa na pewno twórcy odnieśliby się do tego magicznym komentarzem:
"Prawdziwa historia lub Oparte na faktach " . Generalnie z Poznania jestem , wiec na wykład raczej nie wpadnę :)

Enterraz

Profesorkowie nauk humanistycznych z UW to jest klika imbecyli.Ich programy nauczania i poglądy przypominają bardziej zachowanie ławicy ryb niż chęci przekazania solidnej wiedzy.Taka jedna rybka w ławicy zmieni kierunek i reszta tez zmienia kierunek.Bo w naukach humanistycznych nie istnieje prawda absolutna czy obiektywna dodatkowo ci imbecyle robili dyplomy za PRL gdzie tytuły rozdawali za poglądy.Powinni powywalać z 3/4 tych profesorków to by może te studia na coś się przydawały a tak robią tylko wodę z mózgu.
Np. sprawa prof. Jasiewicza i artykuł w Focus historia ... Jasiewicz z PAN nie dostosował się do manewru "ławicy" i został wykluczony.

ocenił(a) film na 10
gemini300

nie znam całego grona, ale szacowny pan którego zdam zdecydowanie nie wpisuje się w twój pogląd. Być może z czasem zmienię zdanie, ale masz bardzo biedne zdanie o humanie na UW, moim zdaniem trochę za surowe ;>

Enterraz

Film powstał w określonym celu. Miał ukazać polski naród jako antysemitów i zwyrodnialców. Jak myślisz kto go sfinansował? To czy coś mogło się wydarzyć czy nie nie ma najmniejszego znaczenia. Chodzi o wydzwięk filmu. Nie pamiętam żeby tam też wspomniano, że Polacy ratowali Żydów narażając własne życie. Jak słucham takich tekstów, że powinniśmy się konfrontować ze swoimi czarnymi kartami w historii to mi się pięść zaciska, bo tego was uczą michnikopodobni profesorowie na studiach. To jest uprawianie polityki międzynarodowej. Szkalowanie Polaków na ich własnym podwórku. Dobrze że film powstał? Jeszcze nie oparty na faktach, bo fakty nie były wystarczająco obciążające dla Polaków. Tak jak ''Malowany ptak'' Kosińskiego. Naprawdę obudzcie się ludzie, bo to jest jakaś paranoja.

ocenił(a) film na 2
pawelos1977

Zgadza się.

ocenił(a) film na 10
a_kwitek

jak wyżej.

ocenił(a) film na 8
a_kwitek

Mnie dręczy jedno. Skoro ludzie ze wsi zabili tych żydów, to skąd sie wzięły te wszystkie nagrobki? Najpierw ich spalili a potem nagrobki wyprodukowali i ustawili gdzieś tam (bodajże przy rzece, która potem je zabrała i rozniosła)?
To pierwsze. A po drugie... kto własciwie zabił Stuhra? Ktoś z tej wsi. I co, żadnego dochodzenia nie było? Wszyscy hejtowali Stuhra i prześladowali, a jak w końcu go ktoś zabił, to wszyscy jakby nic zebrali się na miejscu zbrodni?
Te dwa aspekty wydają mi się... conajmniej dziwne, bądź zwyczajnie nieprzemyślane.
Natomiast cała reszta była dobra i film warty obejrzenia.

ocenił(a) film na 10
Nekori

skończyło sie w momencie morderstwa, więc jak miało być dochodzenie?

ocenił(a) film na 7
Nekori

> Skoro ludzie ze wsi zabili tych żydów, to skąd sie wzięły te wszystkie nagrobki? Najpierw ich spalili a potem nagrobki wyprodukowali i ustawili gdzieś tam

Z cmentarza żydowskiego. A na cmentarzu leżeli przodkowie tych, który zginęli. Bo ci Żydzi tam mieszkali od setek lat.
I to były macewy, a nie nagrobki.

ocenił(a) film na 8
maraf

Ale ci ludzie żyli i jeszcze za życia mieli swoje nagrobki (macewy)? Bo zauważ, że tam w aktach starszy brat znalazł, że jedna z działek/ziem należała do Abrahama W., czyli on musiał tam kiedyś żyć i tam mieszkać. A młody Stuht znalazł nagrobek z jego imieniem. Czyli wychodzi na to, że albo on zginął dużo dużo wcześniej i to jego potomkowie potem tam mieszkali i zostali spaleni w chacie, albo scenarzyście coś umknęło.

ocenił(a) film na 7
Nekori

"Wszyscy hejtowali Stuhra i prześladowali, a jak w końcu go ktoś zabił, to wszyscy jakby nic zebrali się na miejscu zbrodni?"
Nekori, pochodzę z małej miejscowości. Jak się zdarzy wypadek albo pożar to burmistrz może przyjść i spis ludności robić. Dlatego to mnie dziwi w filmie najmniej

ocenił(a) film na 8
przyczajjka

Jak dla mnie to po prostu nienaturalne dosyć. Rozumiem, że ludzie się zebrali, bo coś się stało, chcieli zobaczyć. Ale jednak prześladowali tego Stuhra, zabili mu psa, niszczyli mienie własne i go nienawidzili, a jak umarł to wszyscy się spokojniutko zebrali i smutni tacy i czapki z głów? Trochę tu brak logiki dla mnie. Zwłaszcza wtedy że co, ci mordercy też tam przyszli i tez stali w tym smutnym tłumie? Jak dla mnie to trochę niespójne jednak.

ocenił(a) film na 7
a_kwitek

>natomiast brakuje tu jednoznacznego komunikatu,że pogrom w Jedwabnem(inspiracja dla filmu) był z inicjatywy Niemców.
Skoro nie ma w filmie nic o Jedwabnem, to dlaczego oczekujesz wzmianki o niemieckiej inspiracji ?

>Moim zdaniem tak uznany reżyser nie powinien popełniać tak rażących błędów,
A co konkretnie miało być tymi błędami ?

>Zatem skoro jest fikcyjna to reżyser może robić z nią co chce i czarne charaktery kreować w swój własny sposób.
Tak, to nie jest film dokumentalny. Dziwne, że musiałeś robić cały wywód by do tego dojść.

>Wielu ludzi ma tutaj za złe,że pokazano Polaków jako antysemitów.
A pokazano ? Ja tam widziałem biednych wieśniaków, którzy dla dobrej ziemi gotowi są zabić sąsiada. To nic nowego na dawnej polskiej wsi. Przez wojnę padło na Żydów.

>Sam jestem Polakiem,brzydzi mnie poprawność polityczna oraz to,że za nazwanie Zyda Żydem człowiek uznawany jest za antysemitę.
Bo Żydem nazywa się tego, kogo się uważa za Żyda, a nie tego, kto nim naprawdę jest. I słowo Żyd używane jest wówczas jako obelga. I tak, to przejaw antysemityzmu. I oburzenie się na to nie jest poprawnością polityczną ale przyzwoitością.

>Otóż pokazano tylko grupkę ludzi w zapadłej wsi.Nie są oni obrazem Polaków,a jedynie grupką ludzi,którzy zmagają sie z własną przeszłością.To,że są narodowości polskiej ma znaczenie drugorzędne.

I wreszcie coś z sensem. Tak, narodowości są tutaj drugorzędne. Religie też.

ocenił(a) film na 8
maraf

Jak wygladala polska wies przed wojna i w czasach okupacji to kazdy historyk wie. Mam na mysli kulture, mentalnosc, wyksztalcenie itp. Caly problem polega na tym, ze ta wies wcale nie odeszla do lamusa, bo wciaz mozna sie na nia tu czy tam natknac. Akcja filmu toczy sie w roku 2000, a zatem prawie wspolczesnie. I wcale nie przerysowuje obrazu polskiej wsi. Nie twierdze, ze kazdej polskiej wsi, ale wciaz istnieja wsie, ktorych mieszkancy sa jakby zywcem wzieci ze Sredniowiecza - ciemni, nietolerancyjni, zabobonni. Skad sie bierze tak niewiarygodnie duza ilosc wpisow antysemickich na polskich forach jak nie z tej wlasnie wiejskiej, chlopskiej mentalnosci, ktora tu czy tam przetrwala. I niekoniecznie autorzy tych postow musza obecnie mieszkac na wsi, wystarczy, ze sa w drugim czy trzecim pokoleniu pochodzenia chlopskiego i pielegnuja w sobie pewne nawyki, odruchy, fobie, kompleksy i resentymenty. Nie jest zadnym bluznierstwem twierdzenie, ze czesc Polakow to ludzie malo zachwycajajcy pod wzgledem moralnym czy intelektualnym. I wielokrotnie mamy okazje sie ich wstydzic. Pewna emanacja tej kultury jest tez polska polityka.
Tak czy owak choc film to fikcja, to opowiada o jakims skrawku naszej rzeczywistosci. Zawisc chlopska tu czy tam ma sie dobrze. Nienawisc do obcego tu czy tam ma sie dobrze. Ksenofobia i zasciankowosc tu czy tam maja sie dobrze. I ciezko to zakwestionowac, bo po prostu taka jest rzeczywistosc, a przynajmniej jej czesc.
Zbrodnie? Gdy chlopi palili na Pomorzu w latach 90-tych gospodarstwa dzierzawione przez zaradnych Holendrow to podszyte to bylo zawiscia i ocieralo sie o zbrodnie. Gdy blisko 20 lat temu malomiasteczkowa spolecznosc Mlawy urzadzila pogrom Cyganow to podszyte to bylo zawiscia, gdyz chodzilo o Cyganow bogatych, obnoszacych sie swoim bogactwem, czego malomiasteczkowi zdzierzyc nie potrafili. Gdy chlop chlopa ukrzyzowal na drzwiach stodoly (rok 1990 albo 1991) to poszlo im o krowe. Tak, za takimi postawami moze sie kryc zbrodnia i dlatego zawsze nalezy je potepiac.

ocenił(a) film na 6
per333

Dobrze napisane.. Moja nie żyjąca już babcia mieszkała przed wojną w jednej z takich wsi w dzisiejszym woj. podlaskie i opowiadała mi jak to dzieci przechodząc przed drzwiami synagogi pluły i mówiły że tam mieszka diabeł. Ale ale też opowiadała o drugiej stronie medalu: jak to po podziale naszego kraju żydzi chodzili z Rosjanami i pomagali wywozić polaków na Syberię i mówili mojej prababci nie martw się przy nas przeżyjecie ale kiedy Hitler zaatakował ZSRR role się odwróciły i do wsi przyjechali Niemcy..

ocenił(a) film na 8
dawwwo1

Sek w tym, ze dane mowia co innego. Na ziemiach wschodnich najwiekszy odsetek obywateli polskich wspolpracujacych z NKWD wywodzil sie z ludnosci bialoruskiej, potem polskiej, a dopiero potem zydowskiej. Co czwarty wywieziony na wschod obywatel polski byl pochodzenia zydowskiego. Proporcjonalnie polscy Zydzi byli najbardziej represjonowana przez Sowietow polska grupa w latach 1939-41.

ocenił(a) film na 8
a_kwitek

> brakuje tu jednoznacznego komunikatu,że pogrom w Jedwabnem(inspiracja dla filmu) był z inicjatywy Niemców

Jak się naziści na salach sądowych bronili mówiąc, że oni tylko wykonywali rozkazy to Polacy się święcie oburzali. Jak mowa o polskiej zbrodni to chwytamy się tego argumentu.

Jedna jedyna polska zbrodnia jaką można podpiąć pod holocaust w którym brali udział nie tylko Niemcy ale i cała rzesza podbitych innych narodów, a my wpadamy w lament jakby miała ona przesłonić cały polski dorobek w II wś.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones